söndag 22 mars 2015

Låt mig presentera Marit!

I veckan som gick fick jag tips från min moster om att det skulle finnas två spinnrockar på en loppis i Korskyrkan i Umeå. Jag har varit på jakt efter en spinnrock, men eftersom jag bara spunnit på slända tidigare ville jag inte lägga en massa pengar på en nyproducerad så här i början av min inlärning. Mycket riktigt fanns två rockar på loppisen. Den ena var ganska ranglig med diverse olika delar i en påse, men den andra, en vackert målad men något bedagad skönhet vid namn Marit fick följa med hem för 50 kr.

Min vän Marit!
(Bortse gärna från skräpet som jag försökt tona ut i bildens utkanter...)


Jag är lite stolt över att jag fått henne att fungera helt på egen hand! Jag fick bland annat klura ut att någon som kanske inte hade så stor koll på spinnrockar (vilket jag inte heller har egentligen…) satt ”pinnarna” som håller vingen och spolen åt fel håll så att allt blev vänt åt fel håll. Efter ytterligare lite trixande och fixande så har jag sedan spunnit och tvinnat mitt första garn på spinnrock! Tror att det är lite övertvinnat, men vad gör det när det är det första!! Det finns gott om tid att öva...


Första spinnrocksgarnet!!

När det blir lite varmare ute ska jag försöka ge Marit lite omvårdnad, just nu gnisslar hon lite emellanåt. Kanske ska hon också få en skvätt färg där hon är som mest avskavd, men jag gillar hennes färger och det känns också lite synd att förstöra den söta lilla målningen på stativet.

Gissar att Marit egentligen var den första ägaren till rocken
och att hon fick den 1928 
Hoppas på många trevliga stunder tillsammans med min nya vän!

3 kommentarer: