torsdag 19 juni 2014

Mm... Semester!

Åh så skönt att ha ett par veckors ledigt! De ljusa sommarnätterna i Norrland har bytts mot det något mörkare, men betydligt lummigare och varmare södra Sverige. Föräldrar och kära gamla vänner hälsas på, vi tittar längtansfullt på söta stugor och sambon har gjort en heroisk insats och cyklat Vätternrundan. Jag har fått höra att vi gjort ett bra val som lämnat norra Sverige för en tid. Snö i inlandet och inte så särskilt många plusgrader vid kusten heller. Hoppas bara inte att det är så kallt där uppe så att växterna i odlingslådan och på balkongen tar skada...


Idag har sambon och jag tagit en tur i vår gamla hemstad Örebro. Strosat omkring och tittat på alla välbekanta gathörn och små affärer och dessutom förundrats över hur mycket nytt som dykt upp sedan sist vi var där. Nog vill vi tillbaka till dessa sydligare trakter! Kanske dock inte till Örebro som stad. Det är en fin stad, absolut, men tempot är väldigt högt... Vi har nog vant oss vid en mer norrländsk attityd och tycker det är helt naturligt att klä oss i friluftskläder lite till vardags. I Örebro är man snyggt klädd när man tar en sväng på stan! Flyttar vi söderut igen får vi nog bli lantisar tror jag :)

På vår stadstur var jag inne på Röda Korsets Kupan och tittade lite. Hittade lite smått och gott faktiskt. En fin vävd löpare som antingen ska bli en tygpåse, som jag gjort några tidigare eller så ska jag göra några handdukar av den enligt Tant Koftas tips. Några söta knappar en tygbit och ett blixtlås fick också följa med hem. Och så hittade jag ett jättefint förkläde som en anställd på Kupan sytt av ett gammalt tyg. Perfekt, eftersom jag just nu (jo, faktiskt nu på semestern) var i behov av ett förkläde. Jag ska nämligen på Växtfärgningskurs nästa vecka! Istället för att åka iväg på någon semesterresa bestämde sambon och jag oss för att ta varsin kortkurs på Sätergläntan! Jag ska alltså färga garn och sambon ska karva och snida i trä. Oj, vad jag ser fram emot detta! Bilder från detta kommer med all sannolikhet dyka upp här på bloggen.


Lite natur var det ju tänkt att det skulle finnas med här på bloggen också. De senaste dagarna har jag hittat ett och annat roligt. En Aspfjäril och ett rött, sött litet kvalster :)

Fram- och baksida av den fina Aspfjärilen samt det röda kvalstret :)

Glad Midsommar!

söndag 8 juni 2014

Hemma bäst!

Oj vad tiden har gått fort så här på vårkanten! Jag har varit borta några veckor med jobbet och det har varit rätt intensivt. Såå skönt att vara tillbaka hemma igen!

Innan jag åkte iväg var det knappt att björkarna här i stan hade slagit ut och jag sådde mina fröer dagarna innan jag åkte och höll tummarna för att det inte skulle bli för kallt. De försådda små skotten inomhus lämnade jag över i sambons måttligt intresserade vård och hoppades att de inte skulle bli lämnade till uttorkning. Det gick bra! Rädisor, morötter och rödbetor har grott och chiliplantor, krasse och luktärtor har planterats ut. Det har ju faktiskt blivit sommar även här uppe i norr medan jag varit borta! Till och med syrenerna har börjat slå ut. Underbart!

Flera olika stickningar fick följa med på jobbresan och mest stickat blev det på mitt linlinne. Guld- och chokladrandigt i Kalinkagarn. Det är första gången jag stickar med det garnet och det känns väldigt trevligt att sticka med. Inte alls så hårt som lingarn annars kan vara.


Innan jag åkte stickade jag klart ett par sockar som heter Tiit´s socks med garn från Limmo Design som vi fick i "gottepåsen" på Stick 2014. Det gick dock inte åt så mycket så nu är det ett par randiga sockar på gång också i samma garn. Det är ju riktigt roligt att sticka sockar :)


En annan stickning som också fick följa med men som det inte stickades en enda maska på är söta sjalen Dotted. Har gjort ett förargligt fel som gör att jag måste repa upp en bit. Tråkigt! Därför blir det just nu inget gjort på den.

Men nu är det faktiskt redan dags att ha några veckors semester och stickningarna ska definitivt med på diverse utflykter!

måndag 7 april 2014

Helgen, så som den blev!

Helgen blev ungefär som jag tänkt mig, men med lite mer fokus på stickning och inte så mycket fokus alls på odling.

I fredags efter jobbet sken solen fortfarande och jag kände mig peppad på att göra iordning och förbereda odlingslådan. Tyvärr fick jag en ordentlig påminnelse om var i landet jag bor någonstans. När jag började rafsa med den lilla krattan bland de vissna gamla ringblommebladen upptäckte jag att ungefär 3 centimeter under jordytan var det fortfarande stenhårt! Något nedslagen gick jag in med krattan i garaget igen, gick in och började sticka istället. Lite senare på kvällen fick jag ändå lite odlingsinspiration åter när jag tittade på vilka fröer jag tänkt så och kikade lite på nätet för att se om det fanns nåt mer roligt att peta ner i jorden. Är väldigt sugen på polkabetor, de är så himla fina tycker jag!

Lördagen ägnade jag till väldigt stora delar åt stickningen. Koftan har växt på sig och jag har kommit en bra bit nedanför avtagningen för ärmarna. De gula prickarna på oket blev jättesöta och än så länge känner jag mig väldigt nöjd! Samtidigt med stickningen har jag sett många avsnitt av serien the Tudors som jag missade när den gick på tv för några år sedan. Spännande historia och fantastiska kläder!

På söndagen tog jag tag i den planerade kjolen. Jag är inte direkt någon erfaren sömmerska och får verkligen anstränga mig för att förstå beskrivningen trots att det inte direkt är någon komplicerad kjol jag gör. Fixade blixtlåset efter lite knölande och blev nöjd. Särskilt nöjd är jag med den gröna färgen på blixtlåset (som jag hittade i mitt syskrin) som passar fantastiskt bra till tyget. Det syns ju inte så särdeles mycket, men känslan av att det ändå passar ihop är väldigt tillfredsställande! Processen gick dock lite i stå när det var dags för linningen… Inte själva linningen kanske, utan mer rynkningen i midjan ihop med linningen. Jag tror jag får försöka göra om rynkorna till mer vikta, lite större veck istället. Ska nog kolla lite på den igen ikväll. Och hitta en snygg knapp också i min knapplåda…

torsdag 3 april 2014

Helgplaner

Med sambon borta planerar jag för en helg med kreativt kaos! Det vill säga jag kan stöka ner lite hur som helst utan att behöva plocka undan efter mig på en gång… Dock brukar jag vara väldigt bra på att planera och tänka ut en massa saker som jag vill göra och sedan blir det kanske en fjärdedel gjort.

Jag vill naturligtvis fortsätta sticka på min kofta (där jag nu efter kvällens stickning nästan är ikapp gårdagens upprepning!). Jag har också ett tyg inköpt på loppis för något år sedan som länge väntat på att få bli en kjol. Jag har till och med klippt till mönsterdelarna i mönsterpapper så det tråkiga är redan gjort J. Men jag kom på att jag nog borde stoppa tyget i tvättmaskinen först. Det är ju så tråkigt när kläder blir för små. Jag har nog av för trånga kläder!

Dålig bild på fint tyg...

Sen skulle jag också vilja börja ta hand om min odlingslåda också. Rensa upp lite gamla vissna växtdelar och gräva runt lite i jorden. Några av mina krukväxter skulle nog också må bra av lite omsorg och så har jag ett par pelargonskott som ska planteras.

Vi får väl se vad som blir gjort…

onsdag 2 april 2014

Upprepning...

Idag var tredje dagen jag var hemma från jobbet för en rejäl förkylning. Idag har det ändå känts ganska mycket bättre och imorrn ska jag tillbaka till jobbet. Idag har jag orkat sticka ganska mycket och jag har påbörjat ett nytt större projekt, en Kaye's Cardigan. Tyvärr upptäckte jag att jag läst mönstret lite slarvigt och missat en liten detalj som resulterade i ett ganska markant fel i "lusmönstret". Så nu, det sista jag gjorde innan det är dags att lägga sig, har jag repat upp. Imorrn kväll blir det till att börja om från början...

tisdag 1 april 2014

Testar att göra ett blogginlägg!

Jaha, nu ska jag också ge mig in i bloggvärlden... Får se vad det blir av det! Börjar med en bild på katten :)