söndag 20 juli 2014

Fjällexkursion

Förra veckan hade vi kurs med jobbet i norra Jämtlandsfjällen. Alltid lika fantastiskt och på något sätt överrumplande vackert att komma till fjällen.


I Jämtland är det på många ställen kalkrik berggrund. Det gör att det finns många speciella arter som gärna växer där. Orkidéer och den i Sverige ganska ovanliga Fjällbruden hör till de mer uppseendeväckande arterna, men det finns också en mängd mer eller mindre oansenliga arter som har höga krav på sin omgivning och som har sina växtplatser på kalkrika fjällsluttningar. Tyvärr upptäckte jag att mina bilder på de fina växterna är tämligen suddiga. Så ni får hålla till godo med en Fjällsippa och en obestämd, men vackert solbelyst mossa!




Vi hade fantastiskt väder under dagarna vi var där! Eller ja, det kan ju diskuteras om det är så nyttigt att vara i gassande sol och 28-gradig värme utan någon möjlighet till skugga under två dagar. Vi var alla ganska möra när vi kom ner från fjället. Några som gillade kombinationen av sol, värme och en grupp människor var i alla fall bromsarna. Jag har aldrig varit med om en sådan massförekomst av bromsar. Jag som hade mörkast byxor av oss alla drog till mig klart flest. Det kändes emellanåt som att jag hamnat mitt i ett svärmande bisamhälle (inga andra jämförelser dock mellan bin, som jag gillar, och bromsar).


Till hösten hoppas jag att det kan bli någon mer fjälltur, av lite mer privat karaktär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar