tisdag 3 februari 2015
Astrid
Jag är SÅ nöjd med mina Astrid-vantar! Tror det måste vara det finaste vantmönstret någonsin! Dessutom är jag nöjd med mina färgval. De här vantarna kommer definitivt vara mitt förstahandsval för kalla dagar resten av vintern!
Jag förkortade vantarna något eftersom mina fingrar inte hör till de längsta och så stickade jag mudden med stickor 2 (resten med 2,5) för att få dem att sitta åt lite över handleden. Annars brukar handstickade vantar resultera i att man får gå och "hålla i" dem för att de inte ska glida av händerna.
Jag har också stickat klart min Vintra-sjal som nu ligger på blockning. Jag hoppas att den får ligga i fred där över natten. Katten var nämligen där förut och pillade på knappnålarna. Han brukar lämna mina stickade grejer i fred, men gissar att han, som jag, är lite särskilt förtjust i det mjuka baby alpacka-garnet...
torsdag 22 januari 2015
Guld och gröna skogar
Det finns få kombinationer som är så vackra som grönt och guld. Har spunnit silk hankies för första gången. Det blev bitvis nästan sytråd och bitvis några klumpar, men jag gillar när silke är lite ojämnt :). Har inte bestämt mig för om jag ska tvinna det till tvåtrådigt (funkar det ens med silke?) eller låta det vara som det är. Lutar åt det senare. Får se vad det kan bli av det sen, det är ju inte så mycket på sländan. Funderar på att göra någon form av randning med något annat grönt, lite matt garn i en sjal så silket får lysa!
tisdag 20 januari 2015
Januaristickning
Ja, här stickas det massor just nu. Kan inte riktigt låta bli! Stickar både på saker som har legat undanstoppade ett tag och på alldeles nyligen påbörjade projekt. Här följer en liten kavalkad:
Alldeles nytt är vantarna Astrid från Vantar för alla årstider. Hittade en färgkombination som jag känner mig väldigt nöjd med! Första vanten är klar och den andra på börjad.
Under våren kommer många av mina vänner att få barn. Till barnet som ska dyka upp i mars stickar jag en Baby Fair Isle Cardigan i grått, gult och grönt. Enligt mönstret så är det en flickkofta, men jag tycker nog att den kan passa både pojkar och flickor!
Så har jag ju gått med i Koftan och Eddys sjalklubb, Sjalar och andra halsnödvändigheter. Det var en julklapp till mig själv och jag är så glad att jag fick plats! Jag valde att vara sober framför sprallig som valet stod mellan med avseende på färgkombinationer. Det första mönstret som kom strax före jul var sjalen Vintra. Superfin sjal med spets, pärlor och en kontrasttråd i silke. Har kommit halvvägs ungefär.
Så har jag också som så många andra testat att spinna. Har bara spunnit på slända än så länge, men det är oroväckande roligt! Här är två härvor på ca 100 g var som jag blivit riktigt nöjd med! Frågan är vad det ska bli av dem...
Alldeles nytt är vantarna Astrid från Vantar för alla årstider. Hittade en färgkombination som jag känner mig väldigt nöjd med! Första vanten är klar och den andra på börjad.
Under våren kommer många av mina vänner att få barn. Till barnet som ska dyka upp i mars stickar jag en Baby Fair Isle Cardigan i grått, gult och grönt. Enligt mönstret så är det en flickkofta, men jag tycker nog att den kan passa både pojkar och flickor!
Så har jag ju gått med i Koftan och Eddys sjalklubb, Sjalar och andra halsnödvändigheter. Det var en julklapp till mig själv och jag är så glad att jag fick plats! Jag valde att vara sober framför sprallig som valet stod mellan med avseende på färgkombinationer. Det första mönstret som kom strax före jul var sjalen Vintra. Superfin sjal med spets, pärlor och en kontrasttråd i silke. Har kommit halvvägs ungefär.
Så är det den gamla Kaye´s cardigan... Före jul tog jag tag i den och stickade klart ärmarna. Så nu är det bara knappkanterna kvar. Har lite svårt med det där att plocka upp maskor på ett snyggt sätt. Har gjort ett försök, men det blev inte så bra, så nu har det blivit liggande i ett par veckor igen. Jag vill ju verkligen få den klar snart!!
Så har jag också som så många andra testat att spinna. Har bara spunnit på slända än så länge, men det är oroväckande roligt! Här är två härvor på ca 100 g var som jag blivit riktigt nöjd med! Frågan är vad det ska bli av dem...
Det kommer säkerligen att komma fler bilder på diverse färgglada härvor här framöver!
tisdag 30 december 2014
Önskan om ett bättre 2015
Så här alldeles i slutet av året brukar man ju sammanfatta året som gått. Det tänker jag inte ge mig på, det gör alla årskrönikor i radio och tv så bra och risken finns att jag bara skulle fokusera på allt otäckt och hemskt som skett under 2014. Jag försöker istället skrapa ihop lite hoppfullhet inför det kommande året och tro på att det kan bli ett år av medmänsklighet och långsiktigt tänkande för både människa, natur och miljö.
lördag 20 december 2014
Årets mörkaste dag blev den ljusaste på länge!
Imorrn blir det julstök. Ska börja med tidig morgonhandling av julmat och sedan blir det diverse julbak och lite städning och pyssel. Plockade bland annat in lite lingonris att dekorera med under min promenad idag.Får se hur mycket som hinns med. Som vanligt blir det säkert mindre än jag tänkt mig...
![]() |
| Frusna små lingonruskor |
På stickfronten har det varit födelsedagsstickningar på tapeten sista tiden. Ett par Kerstin och ett par Totorovantar har tillverkats till kära vänner! Lite annan, än så länge hemlig, julklappsstickning har det också blivit.
måndag 15 september 2014
Det sägs att hösten har kommit...
...men det känns fortfarande som sommaren hänger kvar. Till och med här uppe i nordanlandet! Vår Blomman-för-Dagen som klättrar på vår balkong har just börjat blomma, solen skiner och det känns fortfarande skönt att vara utomhus i bara t-shirt (i alla fall när solen skiner mitt på dagen).Mycket är nytt just nu i livet. Jag har slutat på mitt jobb som jag haft sedan 2010 och börjat plugga igen. Biologen ska bli lärare. Hon som gillar naturvetenskap och raka fakta försöker nu läsa texter som ska analyseras och diskuteras från minst tre olika aspekter. Värdegrund, jämställdhet och hållbar utveckling är sådant jag tycker är viktigt. Men ovanan att diskutera och presentera sådant är stor! Nytt är också sättet att studera. Distansutbildning via nätet med virtuella träffar med headset och web-kamera. Läskigt! Försöker också komma till rätta med studiedisciplinen… Jag tror att det kommer att gå bra, men stressen över att inte riktigt ha kontroll är just nu lite jobbig.
När jag inte pluggar så stickar jag. Under sommaren har ett linlinne, två sjalar och mössa och vantar i ett härligt mohairgarn förfärdigats. Har diverse projekt på gång nu också; randiga sockar, randig tröja i ett superhärligt garn med merinoull och nässlor, en lång grön kofta med söta spetsdetaljer och så den gamla Kaye´s cardigan som det fortfarande fattas ärmar och knappslå på. Det är dags att börja göra klart! Sockorna är i stort sett klara, men sedan ska tröjorna göras klart en efter en!
Jag har också färgat garn med renfana vilket resulterade i två gyllengula och två citrongula härvor. Känns väldigt roligt att ha lyckats på egen hand!
Den här dagen måste ju även gårdagens valresultat kommenteras. Blandade känslor, men det som känns mest nere i magen som en stor klump är SD:s framgångar. Det oroar och skrämmer. Resultatet är långt ifrån vad jag önskade (hade önskat en stark röd-grön-rosa färgexplosion!), men ett maktskifte verkar det ju i alla fall bli. Jag hoppas och håller tummarna för att Stefan Lövén på något sätt får till en regering som står för medmänsklighet, jämställdhet och jobbar för ett hållbart samhälle på alla sätt och vis!
söndag 3 augusti 2014
Missväxt i odlingslådan
I år ser odlingslådan inte riktigt ut som förra året, dvs skörden verkar bli skral… inte för att jag förväntar mig några stora mängder av något, men någonting står inte rätt till i år. Kan väl tänkas att det har något att göra med den köldknäpp som drabbade norrland kring midsommartid.
Rädisorna började komma upp fint, men rände sedan iväg, blev 3 dm höga och gick i blom. Under blasten fanns några magra taniga rädisor som tyvärr inte gick att använda till något annat än kompost.
Rödbetorna tyckte jag också till att börja med gick ut starkt och grodde fint. Sedan har det inte hänt så mycket mer… Blasten är bara 4 cm hög och det ser inte ut att vara mycket livskraft i dem. De får stå kvar, men jag räknar inte med någon rödbetsskörd.
Chilin som också grodde fint och växte upp till fina små plantor blev nog utplanterad i lådan lite för tidigt. Kanske skulle de inte alls ha planterats ut utan fått stå varmt och lite mera skyddat i sina krukor istället. Det misslyckandet tar jag på mig… :/
Krassen har växt och blommar ganska fint, men några av plantorna ser förskräckliga ut. De har blivit angripna av någon larv som i hög fart mumsar i sig så mycket den bara kan av bladen. Jag har tagit bort de fulaste och förhoppningsvis kommer det lite nya fina blad!
Blomman för Dagen växer fint och ser frisk och fräsch ut, men blev nog sådd lite sent. Den klättrar fint på vår balkongspaljé, men inga blomknoppar syns till än så länge.
Kryddorna lever och ser ok ut, men inte har de växt så mycket, morötterna kanske det kan bli något av. Jordgubbsplantorna har haft jordgubbskart, men något (eller någon?) har varit och käkat på dem. En efter en allt eftersom de börjat rodna har de försvunnit. Misstankar är riktade mot ett antal skator som har tillhåll på bakgården…
Trots allt så ser det ändå lite mysigt ut på balkongen :) och den duger helt klart för att äta frukost och läsa tidningen!
Rädisorna började komma upp fint, men rände sedan iväg, blev 3 dm höga och gick i blom. Under blasten fanns några magra taniga rädisor som tyvärr inte gick att använda till något annat än kompost.
Rödbetorna tyckte jag också till att börja med gick ut starkt och grodde fint. Sedan har det inte hänt så mycket mer… Blasten är bara 4 cm hög och det ser inte ut att vara mycket livskraft i dem. De får stå kvar, men jag räknar inte med någon rödbetsskörd.
Chilin som också grodde fint och växte upp till fina små plantor blev nog utplanterad i lådan lite för tidigt. Kanske skulle de inte alls ha planterats ut utan fått stå varmt och lite mera skyddat i sina krukor istället. Det misslyckandet tar jag på mig… :/
Krassen har växt och blommar ganska fint, men några av plantorna ser förskräckliga ut. De har blivit angripna av någon larv som i hög fart mumsar i sig så mycket den bara kan av bladen. Jag har tagit bort de fulaste och förhoppningsvis kommer det lite nya fina blad!
Blomman för Dagen växer fint och ser frisk och fräsch ut, men blev nog sådd lite sent. Den klättrar fint på vår balkongspaljé, men inga blomknoppar syns till än så länge.
Kryddorna lever och ser ok ut, men inte har de växt så mycket, morötterna kanske det kan bli något av. Jordgubbsplantorna har haft jordgubbskart, men något (eller någon?) har varit och käkat på dem. En efter en allt eftersom de börjat rodna har de försvunnit. Misstankar är riktade mot ett antal skator som har tillhåll på bakgården…
Trots allt så ser det ändå lite mysigt ut på balkongen :) och den duger helt klart för att äta frukost och läsa tidningen!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)






















