lördag 18 juli 2015

Semestertid

Äntligen dags för mina två veckors semester. Mer än så blev det inte i år i och med att jag pluggar under terminerna. Vi bestämde oss för att stanna hemma på semestern i år och kommer göra lite småutflykter i närheten istället för den vanliga turen söderut. Det känns skönt! Det innebär tid för att fixa och pyssla här hemma under regniga dagar (för sådana räknar jag med!) och möjlighet att vara spontan och göra utflykter när man känner för det. Det vi skulle vilja göra är bland annat ett par dagar på Högakusten-leden och en tur till Holmön. Holmön är ju en av Sveriges solsäkraste platser så det känns som ett bra utflyktsmål :).

Mose-katten på balkongen :)

Vad gäller stickning och annat pyssel så har jag mycket påbörjat... En ny sjal i Koftan och Eddys sjalklubb har till exempel anlänt! Jag som inte hunnit klart med den förra än eftersom garnet olyckligtvis tog slut och jag fick vänta in några gram extra för att sticka klart... Kunde trots det inte motstå att börja på den nya, som lämpligt nog heter Somra och stickas i ett djuprosa filisilk-garn. Tror den kommer att bli en 80-årspresent till min moster.

Uppskattar verkligen de små extragåvorna! Den
här gången washi-tejp och vackra glasknappar

Dessutom har jag börjat på ytterligare en sjal... Kanske dumt, men jag har själv spunnit ett entrådigt tunt merino-silkgarn som övertalade mig att det ville bli en Hana Matoi. En tunn, skir sjal inspirerad av blad från den Japanska lönnen. Tror det kan bli fint, och så himla roligt att sticka en sjal i garn som jag själv gjort!

Egenspunnet garn i färger som får mig att tänka på
havsbad och åska

Jag har i alla fall stickat klart mina 3xpremiär-sockar som är fantastisk sköna och blev riktigt bra passform på!

Inte alls dumt med sockar på när man sitter
på balkongen :)

Jag har också köpt så fina träknappar från en av alla fantastiska Etsy-butiker som finns. Just den här heter Ingute och finns i Litauen. De lite välvda knapparna kommer att passa fint på min isländska kofta som just nu bara saknar just knappslåar innan den är klar. Bandet på bilden impulshandlade jag på Perssons garn för några dagar sedan...


Så har jag också tagit fram symaskinen. Har övningssytt ett linne från en loppisfyndad kjol som inte var så snygg modell på. Linnet blir väl inte heller så bra och jag får nog övningssy något mer innan jag börjar klippa i det fina tyg jag köpt som ska bli någon slags tunika. Mer om det i ett senare inlägg :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar