tisdag 26 maj 2015

Ute på vift!

Varje år vid den här tiden har det i mitt gamla jobb varit dags att göra en tur till södra Sverige. I år blev det, trots att jag egentligen slutat jobba där, inget undantag eftersom jag under sommaren har möjlighet att jobba med mina gamla arbetsuppgifter igen. Nya och gamla kollegor träffas för att rosta av sina gamla kunskaper i vår inventeringsmetodik. Och artkunskapen som för de flesta ligger lite på sparlåga under vinterhalvåret plockas fram vartefter vi träffar på mossor, lavar och kärlväxter i skogar, betesmarker och på myrar.

Det är roliga men intensiva veckor. Tur att man kan få mellanlanda några dagar i föräldrarnas sommarstuga, min barndoms sommarparadis...



Några stickningar har naturligtvis också fått följa med på färden och mest har jag stickat på islandströjan som jag också kallar för Hemliskoftan på ravelry eftersom garnet och mönstret kommer från min Hemliskompis Sara. Kroppen är klar sånär som på mudden längst ner (har inga tunnare stickor med mig för att göra den) och jag har precis börjat på första ärmen.


Har också passat på att fota min Summer Festival Cardigan här i sommarstugans fina grönska... Jag är nöjd med den förutom att den kanske är något lite för stor och ärmmuddarna lite för vida. Modellen, där man först stickar axelpartiet med raglanökningar och sedan plockar upp maskor för frampanelerna, gillar jag jättemycket och det är stor chans att jag stickar en kofta till med modellen som utgångspunkt.






1 kommentar: